نظر

صلوات

نویسنده : reza
موضوع : خواص صلوات ,  , 

 

يك صلوات برابر است با ده هزار صلوات:

شخصي نزد سلطان محمود بسكتكين رفت و گفت:مدتي بود كه مي خواستم رسول خدا را در خواب ببينم و غم و اندوه خود را برايش بازگدارم كه سعادت مساعدت نمود و جمال آن حضرت رادر خواب ديدم و گفتم يا رسول الله هزار درهم قرض دارم و قادر نيستم و ميترسم اجل برسد و آن بدهي در گردن من باقي بماند.آن حضرت فرمود:برو نزد بسكتكين و آن مبلغ را از او بستان.عرض كردم:شايد از من باور نكند.فرمود به او بگو نشان به آن نشان كه در اول شب بر من سي هزار مرتبه صلوات مي فرستد و در آخر شب نيز سي هزار مرتبه ي ديگر براي من صلوات ميفرستد.

سلطان محمود از شنيدن اين خواب به گريه در آمد و تصديق كرد و قرض او را ادا كرد و هزار درهم به او نيز بخشيد اطرافيان سلطان تعجب كردند و گفتند: اي سلطانحرف هاي او را چگونه تصديق ميكني و حال آنكه ما اول شب و آخر شب با تو هستيم و نمي بينيم كه به فرستادن صلوات مشغول باشي و اگر هم كسي در تمام اوقات شبانه روز به فرستادن صلوات مشغول باشد نمي تواند شصت هزار صلوات بفرستد.

سلطان محمود گفت :من از علما شنيده ام كه هر كس اين صلوات را بفرستد گويا چنان است كه ده هزار مرتبه صلوات فرستاده است و من نيز در اول شب سه مرتبه و در آخر شب نيز سه مرتبه ي ديگر هم در آخر شب ميخوانم پس اين شخص كه پيام آن حضرت را آورده درست و راست ميگويد و اين گريه ي من از شادي است.

و اين صلوات اين چنين است:



(اللهم صل علي سيدنا و نبينا محمد و آله و مختلف الملوان و تعاقب العصران وكر الجديدان و استبقل فرقدان و بلغ روحه و ارواح اهل بيت من التحتيته و السلام)



معني

(خدايا درود فرست بر مولاي ما و پيامبر ما محمد و خاندانش تا آنگاه كه روز و شب مي آيد و ميرود و بامدادو شامگاه ها به هم تبديل ميشوند و روز ها و شب ها به دنبال هم ميرسند و آن دو ستارهي قطبي بزرگ و كوچك روي مي آورند و روان او و خاندانش از سوي من درود و سلام برسان)



حضرت محمٌد (ص) فرمود:هر كس در روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات بفرستد حق تعالي گناهان هشتاد ساله ي او را بيامرزد.

ولذا مانتيجه ميگيريم خداوند متعال هرگونه راهي در مقابل ما قرار داده است تا ما آن ها را انجام دهيم و ما را ببخشد، در اصل خداوند براي بخشيدن بنده هايش دنبال كوچك ترين بهانه ميگردد ولي ما دست رد به سينه ي آن ميزنيم.

صلوات و رنج ‏شيطان
روزى پيامبر اكرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و آله از راهى عبور مى‏كرد. در راه شيطان را ديد كه خيلى ضعيف و لاغر شده است. از او پرسيد: چرا به اين روز افتاده ‏اى؟

گفت: يا رسول ‏الله از دست امت تو رنج مى‏برم و در زحمت‏ بسيار هستم . پيامبر فرمودند: مگر امت من با تو چه كرده ‏اند ؟ گفت: يا رسول ‏الله، امت ‏شما شش خصلت دارند كه من طاقت ديدن و تحمل اين خصايص را ندارم .

اول اين كه هر وقت ‏به هم مى‏ رسند سلام مى‏كنند. دوم اين كه با هم مصافحه - دست دادن- مى ‏كنند. سوم آن كه ، هر كارى را كه مى‏ خواهند انجام دهند «ان‏ شاء الله» مى ‏گويند ، چهارم از اين خصلت ها آن است كه استغفار از گناهان مى ‏كنند ،پنجم اين كه تا نام شما را مى‏ شنوند صلوات مى‏فرستند و ششم آن كه ابتداى هر كارى « بسم الله الرحمن الرحيم‏» مى‏ گويند.

امام صادق عليه السلام فرمودند:

هر كس مي خواهد در هاي آسمان به روي او گشوده شود بر محمد و آل محمد صل الله عليه و آله و سلم بسيار صلوات بفرستد.


حضرت محمد صل الله عليه و آله و سلم فرمودند:

شيطان و ابليس را خوار و ذليل كنيد با فرستادن صلوات بر محمد و آل محمدصل الله عليه و آله و سلم


صلوات و شفاعت روز جمعه:

امام صادق عليه السلام فرمودند:

در قيامت روز جمعه مانند عروسي صاحب كمال و جمال جلوي بهشت مي ايستد و ساير روزها پشت سر او قرار

ميگيرند آنها شهادت مي دهند و روز جمعه فقط كساني را شفاعت ميكند كه بر محمد و آل محمد صل الله عليه و آله و سلم

بسيار صلوات فرستاده اند.


صلوات و گناهان كبيره:

رسول اكرم صل الله عليه و آله وسلم فرمودند:

شفاعت آن شخص بر من واجب است هر چند اهل گناهان كبيره باشد به شرط آنكه هر روز و هر شب

بر محمد و آل محمد صل الله عليه و آله وسلم صلوات بفرستد.


صلوات و بوي بهشت:

حضرت رسول (ص):بوي خوش بهشت از فاصله اي به اندازه ي 500 سال راه رفتن به مشام انسان مي رسد اما اين بو هرگز

به مشام كسي كه بر من صلوات بفرستد ولي بر آل و خاندان و اهل بيت من صلوات نفرستد نمي رسد.

صلوات و انسان جاهل :

امام صادق(ع):براي انسان جاهل همين بس كه پس از شنيدن نام پيامبر بر محمد و آل محمد (ص)صلوات نفرستد.


صلوات عامل روشني قلب:

امام مجتبي(ع):دل مرد حقه اي قرار دارد و روي آن طبقي است

هنگامي كه او بر محمد و آل محمد (ص)صلوات كامل مي فرستد

آن طبق از روي حقه برداشته مي شود و قلبش روشن مي گردد و آن چيزي كه فراموش كرده به ياد مي آورد.


صلوات و دوري از مقربان:

رسول اكرم(ص):از مقربان درگاه الهي دور خواهد شد كسي كه از روي عمد صلوات بر محمد و آل محمد(ص) را ترك كند.

صلوات عامل تو فيق:

امام سجاد (ع):اگر مي خواهيد توفيق و سعادت را پيدا كنيد بر خود لازم گردانيد هميشه بر محمد و آل محمد(ص) صلوات بفرستيد.


صلوات وملاقات امام زمان:

امام صادق (ع):هر كس بعد از نماز صبح و ظهر بگويد:اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نمي ميرد تا حضرت مهدي (عج)را زيارت كند.

صلوات و فرج امام زمان:

تا ميتوانيد براي فرج امام زمان دعا كنيد و هميشه بعد از صلوات بر محمد و آل محمد(ص)وعجل فرجهم بگوييد.


فوايد دنيوي صلوات
فايده اول:در اصول كافي است كه، رسول خدا(ص) فرموده‌اند در مقابل صد صلوات حق تعالي صد حاجت را برآورده مي‌نمايد.1

فايده دوم:با صداي بلند صلوات فرستادن نفاق را برطرف مي‌سازد.2

فايده سوم:صلوات فرستادن موجب پاكيزه شدن عمل‌هاست.

فايده چهارم:هر كس يك صلوات بفرستد حق تعالي در عافيت را بر روي او مي‌گشايد.

فايده پنجم:صلوات فرستادن فقر را برطرف مي‌كند.

فايده ششم:هر گاه چيزي از ياد انسان برود و آدمي آن را فراموش كند صلوات موجب مي‌شود كه به خاطر آيد.3

فايده هفتم:صلوات،دشمن ديرين و هميشه در كمين انسان يعني ابليس لعين را ذليل و خوار مي‌كند.

خلاصه اينكه صلوات آتش جهنّم را خاموش مي كند.آري وقتي كه آتش هوي و هوس و آتش سوزان نفس سركش به واسطه صلوات بر محمّد و آل محمّد خاموش شد و ظلمات نفس به نور صلوات محو و نابود گرديد آن وقت است كه انسان از آتش جهنم رهائي يافته و به حريم امن الهي داخل و «ليخرجكم من الظلمات الي النور» را شامل خواهد شد و غايت امر در سايه رحمت خاصّ الهي مأوا كند «و كان بالمؤمنين رحيماً».«طوبي لهم و حسن مأب؛خوشا به حال آنان و حسن عاقبت‌شان».

فوايد اخروي صلوات
فوايد صلوات را در ظاهر دانسته‌اي و بدان رسيده‌اي اما فوايد آن را در باطن كه در نهايت صعوبت و دشواري است، عقل مي‌خواهد تا بداني،چشم بصيرت تا ببيني، دلي پاك تا يقين نمائي.

فايده اوّل:امام صادق(ع) مي‌فرمايند:«هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالي صد مرتبه بر او صلوات مي‌فرستد» و فرموده اند:«هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد خدا و ملائكه هزار بار بر او صلوات مي‌فرستد و هر كه حق بر او هزار صلوات بفرستد هرگز او را به آتش،عذاب نخواهد كرد و در مقابل هر صلوات ده حسنه به او عطا مي‌فرمايند و هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالي ده صلوات بر او مي‌فرستد و ده گناه او را مي‌آمرزد و ده درجه او را بلند مي‌گرداند و از اهل بهشت خواهد شد».4

فايده دوم:سزاوارترين و نزديك‌ترين مردم در روز قيامت به رسول خدا(ص) كسي است كه در دنيا بر آن حضرت بيشتر صلوات فرستاده باشد.5

فايده سوم:رسول خدا(ص)به علي مرتضي (ع) مي‌فرمايد:«هركس بر من صلوات بفرستد شفاعت من براي او واجب مي‌شود».6

فايده چهارم:حضرت رضا(ع) فرموده‌اند:«صلوات فرستادن نزد خدا برابراست با تسبيح و تهليل و تكبير».7

فايده پنجم:حضرت علي بن موسي الرّضا(ع) مي‌فرمايد:«هر كس قادر بر كفاره گناهان نباشد صلوات بسيار بفرستد كه صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص) گناهان را مي‌ريزاند».8

فايده ششم:اميرالمؤمنين علي(ع) مي‌فرمايند:«صلوات فرستادن در محو كردن گناهان شديدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را».9

فايده هفتم:صلوات فرستادن در روز قيامت به صورت نوري در آمده در سر،طرف راست،طرف چپ و بالا، و جميع اعضاء آدمي ديده مي‌شود.10

فايده هشتم:هر كه بگويد:«اللّهم صلّ علي محمّد و آل محمّد(ص) خدا به او ثواب هفتاد و دو شهيد عنايت مي‌فرمايد».

فايده نهم:سنگين‌ترين چيز در يوم الحشر(روز قيامت) صلوات است و صلوات، قبر را نوراني مي‌كند.11

فايده دهم:فرستنده صلوات داخل آتش جهنّم نمي‌شود.

فايده يازدهم:براي فرستنده صلوات تلخي مرگ و هول و عطش روز قيامت نيست.


صلوات از جمله ذكرهايي است كه بسيار مورد توجه مسلمانان بوده و از آن به عنوان بياني براي آرامش بخشيدن به دل و رفع اضطرابها و تنشهاي زندگي امروز بسيار استفاده مي شود .
درود بر پيامبر اسلام از جمله موارد سفارش شده از سوي خالق هستي است . ان الله وملائكَته يصلون على النبي يا أيهَا الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تَسليما . همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود و رحمت مي فرستند . اى اهل ايمان بر او درود فرستيد و آنگونه كه شايسته است ، تسليم او باشيد .(سوره احزاب، آيه 56)
امام موسي كاظم (ع) : من دعا قبل الثناء علي الله و الصلاه علي النبي كان كمن رمي بسهم بلا وتر. هر كه پيش از ستايش بر خدا و صلوات بر پيغمبر (ص) دعا كند چون كسي است كه بي زه كمان كشد .
امام جعفر صادق (ع) : اذا اردت ان تدعو فمجد الله عز و جل و أحمده و سبحه و هلله و أثن عليه و صل علي محمد النبي و آله ، ثم سل تعط .
هرگاه خواهي دعا كني پس خداي متعال را تمجيد و سپاسگزاري كن و او را تسبيح و تهليل بگو و او را ثناي گوي و ستايش كن و بر محمد (ص ) و آل او صلوات فرست سپس درخواست كن تا به تو داده شود .(اصول كافي ، ج 4 ، ص 238)
صلوات در لغت به معناي دعاست و نماز را به جهت شامل بودن بر دعا، صلاة مي گويند . در حال حاضر در عرف مردم صلوات را بر دو چيز اطلاق مي كنند : يكي درود و دعايي است خاص كه مضمونش استدعاي رفعت درجه و ازدياد قرب حضرت محمد (ص) است . معناي دوم صلوات ، نماز است .
بعضي صلوات از سوي حق تعالي را پنج معني كرده اند : رحمت، مغفرت ، ثناء ، تزكيه و كرامت .
بعضي از علماي علم حروف مي گويند : « صاد » صلوات از صمد، « لام » صلوات از لطيف، « واو » صلوات از واحد و « هاء » صلوات از هادي است كه همگي از اسماء خداوند هستند.
بعضي مي گويند : صلوات يعني تسليم شدن ، يعني تسليم نمودن خود براي كسي كه خدا او را وصي و خليفه خود گردانيده است .
بر اساس آيات و روايات، سزاوار است كه حضرت محمد را به عنوان بنده برگزيده خداوند، بسيار ستايش كرد .
رسول اكرم (ص) خود در اين مورد فرموده است: بسيار ياد كردن خدا و بر من صلوات فرستادن، موجب برطرف شدن فقر مى شود.
بي ترديد اذكار، خواص و فوايد بسياري دارند. طبق آيات و روايات رسيده از معصومين، ذكر صلوات نيز چنين است. يكى از فوايد آن رهايى از فقر و تنگدستى است.
رفع تلخي مرگ، استجابت دعا، ايجاد سپري در مقابل آتش جهنم، جلاي روح، شفاي مريض و اداي قرض از ديگر بركات ذكر صلوات است .


رسول خدا - صلى الله عليه و آله - فرموده است :
ارفعوا اصوواتكم بالصلاة على فانها تذهب بالنفاق ؛
آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند كنيد؛ زيرا كه آن نفاق را خواهد برد.

امام صادق - عليه السلام - فرمودند:
از پدرم شنيد كه مردى به پرده خانه كعبه چسبيده و مى گويد:
بار خدايا! رحمت فرست بر محمد، پس پدرم به او فرمودن اى بنده خدا! آن را دنباله بريده مكن ، حق ما را به ستم مبر، بگو: اللهم صل على محمد و اهل بيته


ابن سخنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند: روزى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: آيا تو را مژده ندهم ؟

عرضه داشت : بفرماييد، پدر و مادرم فدايت باد! تو هميشه به خوبى مژده دهنده هستى .

حضرت فرمود: جبرييل براى من چيز شگفت آورى آورده .

على عليه السلام پرسيد: چه آورده يا رسول الله ؟

فرمود: به من خبر داد هرگاه كسى از امت من ، بر من صلوات فرستد و به دنبال آن بر اهل بيت من صلوات فرستد براى او درهاى آسمان باز خواهد شد و بر او فرشتگان هفتاد بار صلوات فرستند، گرچه گنهكار و بسيار خطاكار باشد سپس گناهان از او مى ريزد، چنان كه برگ از درخت مى ريزد.

پروردگار تبارك و تعالى مى فرمايد: لبيك اى بنده من و سعديك ! و به فرشتگان خود مى فرمايد:اى فرشتگان من ! شما بر او هفتاد بار درود فرستاديد و من بر او هفتصد صلوات مى فرستيم و چون بر من صلوات فرستد و به دنبال آن صلوات بر من ، نياورد اهل بيت مرا ( و فقط بگويد اللهم صلى على محمد، ميان آن و آسمان هفتاد پرده يى افتاد و خداوند بزرگ فرمايد: لا لبيك ، لا سعديك اى فرشتگان من ! دعاى او را بالا نبريد، مگر آن كه به نبى من ، عترت او را ملحق سازد و بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد، پيوسته محجوب است تا آن كه به من اهل بيتم را ملحق گرداند.


رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
كسى كه بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من صلوات نفرستد،بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد.


از حضرت صادق - عليه السلام - منقول است : هركه در روز جمعه بعد از نماز صبح بگويد:
اللهم اجعل صلواتك و صلوات ملائكتك و حملة عرشك و جميع خلقك و سمائك و ارضك و انبيائك و رسلك على محمد و آل محمد
تا يك سال هيچ گناهى بر او نوشته نمى شود.



براي سلامتي آقا امام زمان ((عج))و تعجيل در ظهور ايشان صلوات : ((اللهم صلي علي محمد و آل محمد ))((اللهم عجل لوليك الفرج)) رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
کسى که بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من صلوات نفرستد،بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب ها:

- 11:10